Využitie dát z eshopu
Dôležitosť cieľov a relevantných ukazovateľov
Pokiaľ chcete využiť informácie získané z dát čo najefektívnejšie, je dôležité mať stanovené ciele, ktoré chce firma dosiahnuť. Cieľom môže byť napríklad zníženie vstupných nákladov, presadenie sa na zahraničnom trhu či zabezpečenie vhodných platových podmienok pre svojich zamestnancov. Na základe dát sa dajú robiť správne rozhodnutia. Platí, že čím presnejšie dáta máme k dispozícii, tým lepšie sa dá s nimi pracovať a využiť ich pre náš prospech.
Správne využitie dát Vám pomôže vylepšiť efektivitu kampaní, ako aj vzťahy so zákazníkmi. Dôležitý je pritom správny výber ukazovateľov. Častokrát sa stáva, že firma sleduje viacero ukazovateľov, ktoré však nie sú relevantné pre rozhodnutia, ktoré vedenie prijíma.
Práca s dátami
Práca s dátami zahŕňa 3 hlavné kroky:
- Prediktívna analýza - predvída budúci nákup Vašich zákazníkov na základe dát z minulosti.
- Analýza a monitoring - zber dát relevantných k tomu, prečo sa udalosti v minulosti stali a čo sa deje v súčasnosti.
- Reporting - slúži na monitorovanie a hodnotenie stavu podniku, odhalenie prípadných nedostatkov. Reporting predstavuje komplexný systém informácií na sledovanie a optimalizáciu výkonu obchodu. Môžete tak sledovať predaje a návštevnosť, analyzovať ich a ešte zlepšiť svoju ponuku.
Efektívny e-commerce a štatistika predaja
Z pohľadu predávajúceho je dôležité, aby e-commerce systém umožnil analyzovať správanie kupujúcich a poskytol zákazníkovi príjemný a užitočný predajný zážitok. Štruktúra ceny by mala presne odrážať nákladovú štruktúru. Manažéri preto musia náklady na predaný tovar sledovať, ak chcú, aby ich podnikanie prosperovalo. Prehľadný reporting na mieru vždy poskytne správne informácie potrebné pre Vaše manažérske rozhodnutia. Včasné a správne informácie poskytujú prehľad o nákladoch a výnosoch firmy a umožňujú tak lepšie sledovať maržu jednotlivých produktov. Vďaka tomu vieme presne určiť, ktoré výrobky/kategórie sú pre E-shop najziskovejšie a ktoré sú naopak najviac stratové.
Taktiež je dôležité sledovať vývoj predaja za určité obdobie, aby sme vedeli zaznamenať pokles či nárast kupujúcich. Porovnanie predaja súčasného a minulého obdobia nám umožní zachytiť aktuálne trendy predaja a získať tak náskok pred konkurenciou.
Predpoveď vývoja Cashflow
Pri rozhodovaní o budúcich krokoch vo vašom podnikaní je významným nástrojom predpoveď vývoja cashflow. Vďaka tejto predpovedi sa dozviete, ako sa váš cash flow bude vyvíjať v nasledujúcom období. Hlavným cieľom efektívneho riadenia cash flow je zabezpečiť, aby mala firma dostatok peňazí na úhradu svojich výdavkov a zároveň nejakú rezervu. Vďaka sofistikovanému riadeniu zásob dnes vieme zlepšiť cashflow a znížiť celkové náklady e-shopu.
Personalizácia výsledkov z vyhľadávania na weboch
Platí, že nie všetci spotrebitelia kladú dôraz len na najnižšie ceny. Pre veľkú časť z nich je nemenej dôležitým faktorom prehľadná ponuka tovaru, dĺžka dodania, servis či komunikácia. Každá firma by sa tak mala snažiť získať potrebné informácie zo svojich štruktúrovaných dát, ktoré predstavujú základ dátovej analýzy. Ide napríklad o informácie týkajúce sa konkrétnych zákazníkov, fakturácie či predajov. Práve vďaka týmto dátam dokážeme personalizovať Váš E-shop tak, aby reagoval na potreby a správanie Vašich zákazníkov. Návštevníkom E-shopu sa tak zobrazia nielen produkty, ktoré už predtým navštívili, ale aj produkty, ktoré si prezerali ľudia s podobným profilom. Zlepšuje sa tak celková spokojnosť zákazníkov, ako aj komunikácia s používateľom.
Každý E-shop by mal sledovať predaj a štatistiky z predaja. Ak nemáte predchádzajúce štatistiky z predaja či kampaní, veľmi ťažko niečo naplánujete a mnoho marketingových aktivít tak stráca svoj zmysel. Ak však disponujeme hodnotami z výsledkov vyhľadávania, resp adwords, vieme si porovnať kampane s predajom a vyhodnotiť marketingové náklady, či boli správne minuté.